לחץ על התמונה.

ההצגה ' המסע אל הנשר הגדול '








אי מייל-
GABRIEL-1@012.NET.IL


תיאטרון
גבריאל
הצגות לילדים ולנוער


דף הכנה לקראת ההצגה –המסע אל הנשר הגדול

נקודות חינוך ומיקוד חשובות בהצגה

1--אהבת ישראל.
2-חתירה ורדיפה אחר האמת.
3- להיות נאמן לעצמך ולמקורך.
4-חברות ועזרה לזולת.
5- מעלת החוכמה.
6- תוקף אמונת היהודי גם מול עולם עויין.
7-מורשת ישראל.
8-
החייאת מושגים חשובים בהיסטוריה.
9-פיסת היסטוריה מחיי היהודים בגלות.
10-כיבוד הורים


סיפור העלילה
במצריים הרמב"ם הוא מנהיג היהודים ורופאו של המלך .
רבים הם שרי המלך שמקנאים בו . הואזיר רוצה להתנקש בחיי הרמב"ם ומבקש מסלים להרוג את הרמב"ם . הוא משלם לסלים הרבה כסף וסלים יוצא בדרכו אל מצריים כשהוא מצוייד ברעל .

בעיר אחרת באירופה נמצאים שני נערים ,שלמה וצבי , הם לומדים תורה , ושלמה מתחבט בשאלות קשות ולא מוצא עליהן תשובה . צבי מספר לו שהרמב"ם כתב ספר פילוסופיה שיכול לענות לו על קושיותיו .
לצבי יש אבא חולה שהרופאים לא מוצאים תרופה למחלתו ולכן הא משתוקק להגיע לרמב"ם אך אינו יכול לעזוב את אביו החולה . שלמה מחליט לצאת אל הרמב"ם למרות הסכנות האורבות בדרך .
.בדרכו אל הרמב"ם תופס סלים את שלמה ורצה למסור אותו לאלמוחדין . שלמה מצליח להתחמק ממנו . שלמה וסלים נפגשים שוב בקהיר ושלמה מתחיל לחשוד שסלים זומם לעשות משהו רע . הוא עוקב אחרי סלים ומגלה את המזימה שרקחו סלים והואזיר .
תופסים את הואזיר ואת סלים ומשליכים אותם לכלא . הרמב"ם מודה לשלמה על עזרתו ועונה לו על כל השאלות המטרידות אותו , וכן נותן תרופה לאבא של צבי . שלמה חוזר לעירו . ואבא של צבי מחלים ממחלתו .

-נקודה נוספת –
בדרכו אל הרמב"ם , שלמה פוגש את משיח השקר מתימן ומגיע למסקנה שזה לא המשיח האמיתי .





רקע הסטורי
הרמב"ם- רבי משה בן מימון נולד בעיר קורדובה שבספרד לאב שהיה תלמיד חכם ובן למשפחה חשובה .
משפחתו נאלצה לעזוב את ספרד בגלל האלמוחדין –[שבטים מוסלמים פראיים שהתנכלו ליהודים ] המשפחה עזבה למרוקו , גם במרוקו הגיעו האלמוחדין – והם נאלצו לעבור ממרוקו למצריים .

האלמוחדין- שבטים קנאים מוסלמים .כבשו את ארצות הצפון אפריקה והגיעו עד לספרד בכל מקום אליו הגיעו אילצו את היהודים להתאסלם .יהודים שסרבו להתאסלם נאלצו לגלות לארץ אחרת . כאשר הרשעים הגיעו לעיר יהודית הם הרסו את בתי הכנסת והישיבות ואלפי יהודים היו עוזבים את הערים בהן גרו והיו גולים .
גם משפחתו של הרמב"ם סבלה מהאלמוחדין שהגיעו לקורדובה .הם עברו למרוקו אך גם לשם הגיעו האלמוחדין ואז עברה המשפחה למצריים .
במצריים הרמב"ם היה למנהיג היהודים ולרופאו האישי של המלך ורבים מן השרים הגויים קינאו בו .

הרמב"ם כתב ספרים רבים וחשובים להלן חלקם-

החשוב שבהם –הספר משנה תורה ,היד החזקה שהוא חיבור של 14 ספרים.
כל ההלכות הכתובות בתלמוד , הרמב"ם אסף וכתב באופן שיהיה קל יותר למצוא ולהבין .

ספר מורה נבוכים –ספר פילוסופיה [רבים התנגדו לספר ]
ספר המצוות- מעיין פתיחה לספר היד החזקה ובו כתובים כל התרי"ג מצוות וגם אלה שאינן נכללות בהן .

יש אגרות חשובות שהרמב"ם כתב .

אגרת השמד
כשהרמב"ם היה בפס שבמרוקו הגיעו לשם האלמוחדין ורבים מהיהודים נאלצו להתאסלם למראית עין והיו אנוסים . חכם אחד אמר ליהודים האלו שהם פושעים ועובדי עבודה זרה
ושכל יהודי חייב מסור את נפשו על קידוש השם ובלבד שלא יודה בדת אחרת אפילו אם זה רק למראית עין ובתוך תוכו הוא מאמין בדת היהודית –בכל אופן תפילתו תועבה .כך אמר אותו חכם יהודי.
היהודים האנוסים נפלו ברוחם והתיאשו ורבים החלו להתאסלם באמת כי חשבו שאין למצוות שלהם שום ערך .
הרמב"ם שריחם על היהודים כתב להם אגרת שתנחם אותם "איגרת השמד" .- באיגרת זו הוא הוכיח ליהודים שהם אנוסים שמותאר ליהודי לומר בפיו שהוא מוסלמי ולקיים מצוות בסתר . וגם הוא פוסק שם שעדיף ליהודי להודות למראית עין מאשר לההרג .

הרמב"ם מייעץ למי שיכול לעזוב את מרוקו ולחיות במקום אחר בו יהיה יותר קל לחיות ולקיים אורח חיים יהודי , אך גם מוסיף ואומר כי מי שלא יכול או שאין מתאפשר לו לעזוב והוא נשאר כאנוס במדינה מבחינה מסויימת שכרו כפול כי השם מחשיב את מצוותייהם עוד יותר כי קשה יותר לקיים מצוות בסביבה עויינת מאשר מתוך שקט ושלווה. האגרת התפרסמה בין האנוסים ונסכה בהם תקווה . רבים עזבו את מרוקו בעצת הרמב"ם.

אגרת תימן –
בתימן החלו לרדוף יהודים , אילצו אותם להתאסלם ואיימו שיהרגו אותם ואף גזרו עליהם גזרות קשות , מצב היהודים היה קשה מאוד . ולכן החלו לחשב קיצין –לחשב את הזמן בואו של המשיח .
וקרתה צרה . יהודי שהמיר את דתו אמר שהוא המשיח . בגלל היסורים רבים האמינו לו . ראשי העם הבינו את הסכנה וביקשו את עזרת הרמב"ם . הרמב"ם השיב על שאלותיהם . ב"איגרת תימן " שם הסביר ששינאת האומות לישראל היא בגלל הקנאה בתורתנו , ומנחמם: " הקב"ה הבטיח שעם ישראל חי וקיים ." הרמב"ם מוכיח שזהו משיח שקר שוטה ומשוגע . האגרת עודדה את יהודי תימן והם התחזקו בתורה ומצוות ויכלו לעמוד מול המציקים . הרמב"ם השתדל אצל המלך – והגזירות על היהודים בוטלו וגם יהודים שהתאסלמו למראית עין שבו להיות ולנהוג כיהודים בגלוי .


בברכה –יעל גבריאל .
טלפון - 0508440042

המסע אל הנשר הגדול – תקציר העלילה .
[ לדעתי רצוי לספר לכיתות א- ג ]




אין תגובות: